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[WT논평] Unresolved contradictions of globalization

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입력 : 2018-01-22 00:03:58 수정 : 2018-01-22 00:03:58

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By Victor Davis (historian with the Hoover Institution) We have never really resolved the contradictions of globalization. Does it really bring people together into a shared world order, or does it simply offer a high-tech and often explosive veneer to non-Western cultures that are antithetical to the very West that they so borrow from and copy?

If an airport in Denver looks like one in Beijing, or if a grenade launcher in Syria seems similar to those used at Fort Bragg, are China and the radical Islamic world therefore becoming more like the United States? Or are they adopting Western ideas and weapons while accentuating their far deeper cultural and historical differences?

Elites who benefit from Westernized globalization often gain enough wealth and leisure to have the latitude to trash it ? almost as a way of dealing with their own guilt over their exalted status.

Those in the former Third World constantly berate the West for its supposed sins of imperialism, colonialism and exploitation, while millions of their own citizens risk their very lives to cross the Mediterranean or the U.S.-Mexico border to enter and live in the West.

The cult of multiculturalism is also a paradox. Under globalization, the West seeks to spread its values along with its iPhones, as if Western values were far preferable to the alternatives.

But a chief tenet of globalized multiculturalism is to not judge other cultures by “arbitrary” Western standards. Many Western elites implicitly believe that their own ideas about democracy, treatment of minority groups and equality under the law are superior to the alternatives elsewhere.

Globalization speeds things up and alters superficial behavior. But let us not fool ourselves into thinking that globalization has fundamentally altered the nature and culture of those it hooks.

세계화는 문화를 변화시키지 못한다

빅터 데이비스 핸슨(후버연구소 역사학자)

우리는 세계화의 각종 모순점을 실제로 해소한 적이 결코 없다. 세계화는 사람들을 공유된 세계질서 속으로 실제로 합쳤는가 아니면 여러 비서방 문화에 단지 첨단기술과 종종 폭발적인 겉치장만을 제공한 것인가. 그런 비서방 문화는 그들이 차용하거나 모방한 서방 그 자체와는 상반된다.

덴버의 공항이 베이징의 공항과 비슷해 보이거나 혹은 시리아의 유탄발사기가 포트 브래그에서 사용된 것과 유사해 보일 경우 따라서 중국과 과격파 이슬람 세계가 미국과 더 비슷해지는가. 아니면 그들이 자신들의 훨씬 깊은 문화적 및 역사적 차이점들을 강조하는 가운데 서방의 아이디어와 무기를 채용하고 있는가.

서구식 세계화로 득 본 엘리트들은 세계화를 맹비난하는 행동의 자유를 누리기에 충분한 부와 여가를 종종 얻는다. 그들은 자신들의 행복한 지위로 인한 죄책감을 처리하는 방법으로 그런 비난을 일삼는다.

과거 제3세계의 엘리트들은, 자기네 시민 수백만 명이 서방에 들어와 살려고 지중해나 미국-멕시코 국경을 넘기 위해 목숨 자체를 걸고 있는 가운데 서방의 소위 제국주의, 식민주의, 착취의 죄라는 것을 끊임없이 질책한다.

다문화주의 숭배 역시 역설이다. 세계화의 와중에서 서방은, 자기네 가치관이 다른 대안들보다 훨씬 더 좋기라도 한 듯이 아이폰과 함께 자기네 가치관의 확산을 모색한다.

그러나 세계화된 다문화주의의 주된 주의는 서방의 기준으로 다른 여러 문화를 “독단적으로” 판단하지 않는 것이다. 많은 서방의 엘리트들은 민주주의, 소수 집단 대우, 법 앞의 평등에 관한 자기네 이념이 다른 곳의 대안들보다 우월하다고 내심 믿고 있다.

세계화는 매사에 속도를 높이고 피상적인 행동을 변화시킨다. 그러나 우리는 세계화가 그에 낚인 사람들의 천성과 문화를 근본적으로 바꾸었다고 생각할 정도로 자신을 속이지 말자.

역주=오성환 외신전문위원 suhwo@segye.com

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